Jak vznikal Slovaktual
Vše začalo v roce 1993, kdy Marián Krč v rodinném domku v nitranském Pravnu rozjel vlastní výrobu plastových oken. Na trh se mu podařilo přijít zrovna ve chvíli, kdy začínala být poptávka po lepším a kvalitnějším zboží. A přesně to se rozhodl svým budoucím zákazníkům nabízet. Tak vznikla firma Slovaktual.
První roky
Aby vůbec bylo možné firmu nastartovat, dali Marián Krč a jeho společníci dohromady celé rodinné úspory, za které koupili první stroj na výrobu plastových oken. Všechen prvotní zisk se pak rozhodli využít pro další investice.
Na Mariána Krče se vzpomíná dodnes: „Marián Krč byl velmi přísný šéf. Když dorazil, tak všichni stáli v pozoru, v pozitivním slova smyslu. Nebyl to tabulkový člověk. Byl ale neskonale praktický a měl velký smysl pro efektivitu. Nikdy hned nešel do své kanceláře. Nejdříve prošel celou výrobu, pak přešel do administrativy, s kompetentními hned řešil, co bylo potřeba,“ podotýká nynější jednatel Ľubomír Majzlan.
Jejich hlavní filosofií byla od samého počátku výroba kvalitních výrobků. To sice pro zákazníky znamenalo vyšší cenu, ale zároveň servis navíc a záruku funkčnosti a delší živnosti. Zákazníků začalo postupně přibývat, a tak bylo třeba vyměnit prostředí rodinného domku za větší prostory. Výroba se nejprve rozložila do třech různých míst na vsi a posléze se přesunula do blízkého Pravence, kde vznikaly nové haly a sklady. V roce 2000 se z malého rodinného podniku oficiálně stala velká společnost.
Nejdříve Slovaktual vyráběl tříkomorová okna s dvojitým sklem. Brzy ale přišli na to, že výroba oken není jen to. Firma tak začala prodávat okna i s kompletní službou, která zahrnovala demontáž a odvoz starých oken, montáž nových a zednické zapravení ostění. A vývoj se nezastavil dosud.
Kvalitativní a kvantitativní růst je důležitý stále, jak dodává nynější jednatel, Miroslav Murgaš: „Pan Krč tvrdil, že prvořadý je růst. Narůstat musel obrat a s ním i společnost. Od roku 2005 byl Slovaktual jedničkou na slovenském trhu a konkurence, která je na druhém, třetím a čtvrtém místě, dnes generuje společně přibližně stejný obrat jako my.“
Nedostižní pro konkurenci
V začátcích trval proces výměny oken v běžném třípokojovém bytě jeden den, což znamenalo, že byl byt hned druhý den znovu použitelný. Právě rychlost a kvalita služeb převálcovala konkurenci. Některé pobočky měly dokonce přesný seznam typů panelových domů s danými rozměry oken, takže zákazníkovi stačilo zmínit místo bydliště, podle kterého už se vybral správný typ. Celá objednávka se tím ještě urychlila. Navíc okna Slovaktual získala další konkurenční výhodu oproti firmám, které vyráběly okna na míru.
Na Horném Ponitří výrobců plastových oken přibývalo, a tak bylo potřeba se odlišit. Proto Slovaktual v roce 2000 představil další novinku. Jako první na Slovensku přišel s pětikomorovým plastovým oknem se středovým těsněním a středovou příčkou.
Kvalita především
Myšlenky vyrábět převážně kvalitní okna je aktuální i dnes. Za 25 let existence nezaznamenala společnost ani jedno nefunkční okno. Ľubomír Majzlan, jeden z jednatelů firmy podotýká: „Od základní úrovně vlepujeme veškerá skla do rámu a všechna okna mají tři dorazová těsnění a pevnou střední příčku. Naše okna tak mají pevný bod zvyšující bezpečnost. Navíc během deště veškerá voda, která teče po okně, zůstává v drážce, kterou nazýváme mokrá komora a z ní vytéká ven, a ne do interiéru.“
I přes všechny výhody se ale staří zákazníci pro nová okna nevrací: „Naše starší okna jsou plně funkční, ale je fakt, že na rozdíl od těch dnešních jsou již technologicky zastaralá. Zákazníci v první řadě nepřicházejí pro nová okna, hledají cesty, jak ta, co mají, opravit. Jednou z možností je instalace nových skel, ale vzhledem k technologickému pokroku je jednodušší okna vyměnit. Stává se nám, že parta, která okna do domu před lety montovala, je dnes jede vyměnit za nová. Dobře namontované okno lze snadno i vyndat, nepoškodí se vnitřní prostor, nátěr, omítky, fasáda. Naši noví zákazníci jsou dnes dětmi našich prvních zákazníků.“
Majzlan také dodává, že není ideální volbou kupovat levné varianty oken: „Naši prodejci na severním Slovensku a Oravě si do výloh dávali oznam, že neopravují polská okna. Lidé totiž levně nakoupili, ale po 3 letech už nemohli okno zavřít,“ vysvětluje. „Velkým problémem jsou nízkonákladové výrobky, které přicházejí z dovozu. Lidé primárně hledají splnění základní funkce okna, a tou je vyplnění stavebního otvoru. Zákazník často hledí jenom na cenu. Osloví 5-6 dodavatelů oken. Kalkulovaná cena jej může snadno překvapit, protože u běžného rodinného domu se cenová nabídka na okna může pohybovat od 3 tisíc eur až po 11 tisíc eur.“
Ani krize nezapracovala
Slovaktual dokonce překonala i krizi v roce 2008. Těsně před tím, než krize přišla, Marián Krč našel vhodného investora. Tím se stala společnost AFG, která vlastnila i největšího výrobce oken ve Švýcarsku.
Během krize došlo sice k poklesu prodeje, ale nebylo třeba vůbec přistoupit k žádným radikálním změnám, jako třeba k propouštění zaměstnanců. Po prodeji Slovaktual ještě chvíli vedl Marián Krč, ale po nějakém čase se na pozice jednatelů dostali Ľubomír Majzlan a Miroslav Murgaš.
Jak to vypadá dnes?
Dnes firma vyrobí cca 1200 plastových oken denně, přičemž prodávaná okna už splňují normy, které budou platit v roce 2020. Slovaktual vyrábí i hliníková okna. Velkou tradici mají i hliníkové dveře Slovaktual, které vyrábí již od roku 1997.
Naopak se už nevyrábí typizovaná okna. Slovaktual se věnuje výrobě oken na zakázku. Dnes působí ve 150 místech v České Republice i na Slovensku a rozkládá se v objektech o rozloze větší jak 33 tisíc m2 a stává se postupně koncernovým podnikem.